Vad är skillnaden mellan påskjutsdämpare och svängningsdämpare?
Påskjutsdämpare och svängningsdämpare är faktiskt samma komponent – det är bara två olika namn för samma del. Dämparen sitter monterad mellan dragröret och påskjutaren och har som uppgift att dämpa de rörelser som uppstår när dragröret trycks in och dras ut. Detta gör att bromsningen blir mjukare och mer kontrollerad.
Hur vet jag om min påskjutsdämpare behöver bytas?
En påskjutsdämpare som behöver bytas märks ofta genom att släpvagnen ”studsar” eller rycker till vid inbromsning. Om dämparen läcker olja eller om dragröret rör sig för snabbt och okontrollerat är det också tecken på att ett byte behövs. Vi rekommenderar att kontrollera dämparen regelbundet som en del av det normala underhållet av bromssystemet.
Vad är backspärr på släpvagn och hur fungerar den?
Backspärren är en funktion i påskjutsbromsen som förhindrar att bromsarna aktiveras när du backar med släpvagnen. När du backar trycks dragröret in i påskjutaren precis som vid inbromsning, men backspärren ser till att denna rörelse inte överförs till bromsarna. Backspärren aktiveras automatiskt när du lägger i backen på bilen eller genom att man manuellt trycker in en spärr på påskjutaren.
Kan jag justera påskjutsbromsen själv?
Ja, grundläggande justering av påskjutsbromsen kan ofta göras själv. Det vanligaste är att justera bromshävarmen så att rätt bromsverkan uppnås. På många påskjutsbromsar finns en justeringsmekanism där man kan ställa in hur mycket bromsarna ska aktiveras. För mer avancerade justeringar eller om du är osäker rekommenderar vi att kontakta en verkstad som är van vid släpvagnsbromsar.
Vad innebär det att steloperera en påskjutsbroms?
Att steloperera en påskjutsbroms innebär att man låser fast dragröret så att det inte kan röra sig. Detta görs ibland vid service eller reparation för att kunna testa andra delar av bromssystemet utan att påskjutsfunktionen är aktiv. Steloperering kan också vara aktuellt vid vissa typer av transporter där påskjutsfunktionen inte önskas.
Varför går min påskjutsbroms i botten vid backning?
Om påskjutsbromsen går i botten vid backning kan det bero på att backspärren inte fungerar som den ska. Det kan också vara så att fjädermagasinet i påskjutaren behöver justeras eller bytas ut. Fjädermagasinet hjälper till att återföra dragröret till neutralläge. Vi har reservdelar för de flesta typer av påskjutsbromsar om byte skulle behövas.

Vad är fjädermagasinets funktion i en påskjutsbroms?
Fjädermagasinet består av en eller flera fjädrar som sitter inne i påskjutaren. Dess huvudsakliga uppgift är att trycka tillbaka dragröret till sitt neutralläge när bromsningen upphör. Detta säkerställer att bromsarna släpper ordentligt och att dragröret alltid har rätt utgångsposition för nästa bromsning.
Hur ofta behöver bromsöverföringen på släpvagnen kontrolleras?
Bromsöverföringen, alltså vajrarna eller stängerna som överför rörelsen från påskjutaren till hjulbromsarna, bör kontrolleras årligen eller enligt tillverkarens rekommendationer. Kontrollera att vajrar inte är skadade, att justeringen är korrekt och att alla kopplingar sitter fast ordentligt. Vi har kompletta satser för byte av bromsöverföring till de flesta släpvagnsmodeller.
Fungerar påskjutsbromsen på husvagn på samma sätt som på släpvagn?
Ja, principen för påskjutsbromsen är densamma för både husvagn och släpvagn. Skillnaden ligger främst i dimensionering och utförande, där husvagnsbromsar ofta är kraftigare dimensionerade. Påskjutsdämpare för husvagn kan också vara annorlunda utformade för att passa husvagnens vikt och köregenskaper.
Vad händer om jag kopplar loss släpet utan att dra åt handbromsen?
Om du kopplar loss släpet utan att dra åt handbromsen kommer släpvagnen att stå obromsat. Dragröret kan då tryckas in helt i påskjutaren av släpvagnens egen vikt, vilket kan göra det svårt att koppla på släpet igen. Därför är det viktigt att alltid dra åt handbromsen ordentligt innan du kopplar loss släpvagnen från bilen.