Hur fungerar påskjutsbromsen?
Påskjutsbromsen utgör, tillsammans med bromsöverföringen och hjulbromsen, bromssystemet på en släpvagn.
Påskjutaren är fastskruvad i chassit via dragbalkar. Påskjutaren består av ett “hus” som inuti har ett dragrör. Dragröret sitter fast i bilen via kulhandsken men är inte helt fast i påskjutaren, utan kan röra sig några centimeter fram och tillbaka. När bilen accelererar dras dragröret ut och när bilen minskar sin hastighet trycks dragröret in i påskjutaren. För att dragröret ska glida mjukt och jämt rör sig röret i speciella bussningar som sitter monterade runt dragröret. För att dragröret inte ska röra sig ryckigt finns en påskjutsdämpare (eller svängningsdämpare som det också kallas för), som saktar ner dragrörets rörelser.
I slutet av dragröret så sitter en hävarm (så kallad bromshävarm) som omvandlar dragrörets tryckande rörelse till en dragande rörelse. Denna rörelse överförs via bromsöverföringen ner till hjulbromsen och bromsmekanismen aktiveras. Friktion uppstår mellan bromstrumman och bromsbackarna, så att släpvagnens fart minskas.
Påskjutaren har dessutom en handbromsspak som gör att man manuellt kan spänna bromshävarmen och låsa bromsarna i bromsat läge. Viktigt att göra om man har kopplat loss släpet från bilen!