Hur fungerar påskjutsbromsen?

Påskjutsbromsen utgör, tillsammans med bromsöverföringen och hjulbromsen, bromssystemet på en släpvagn.

Påsjutaren är fastskruvad i chassit via dragbalkar som går fram till påskjutaren. Påskjutaren består av ett “hus” och i det “huset” finns dragröret. Dragröret sitter fast i bilen via kulhandsken och det sitter inte helt fast i påskjutaren, utan kan röra sig några centimeter fram och tillbaka. När bilen accelererar så dras alltså dragröret ut och när bilen minskar sin hastighet så trycks dragröret in i påskjutaren. För att dragröret ska glida mjukt och jämt rör sig röret i speciella bussningar, och för att dragröret inte ska röra sig så ryckigt så finns det en påskjutsdämpare, eller svängningsdämpare som det också kallas för, som saktar ner dragrörets rörelser.

I slutet av dragröret så sitter det en hävarm (sk bromshävarmen) som omvandlar dragrörets tryckande rörelse till en dragande rörelse. Denna rörelse överförs via bromsöverföringen ner till hjulbromsen, och bromsmekanismen aktiveras. Friktion uppstår mellan bromstrumman och bromsbackarna, så att släpvagnens fart minskas.

Påskjutaren har dessutom en handbromsspak så att man manuellt kan spänna bromshävarmen, så att bromsarna ligger på om man har kopplat loss släpet från bilen.

Vad händer när bilen bromsar?
Bilden visar vad som händer när bilen bromsar