Koniska rullager

Koniska rullager var länge standard i många släpvagnar, husvagnar och andra typer av efterfordon. I dag har de till stor del ersatts av moderna kompaktlager, men koniska rullager är fortfarande vanliga i äldre fordon och finns kvar i reservdelsprogrammet för att möta behovet vid renovering och underhåll.

Hur fungerar ett koniskt rullager?

Ett koniskt rullager har samma egenskap som ett kullager, men i stället för kulor så är det rullar som löper innanför ytterringens löpbana. Fördelen med cylinderformade rullar är att belastningen fördelas jämnt på en större kontaktyta. Det var just den egenskapen som gjorde lagertypen populär i hjulnav på äldre släp, där variationer i last och vägunderlag ställer höga krav på hållbarhet och stabilitet.

För att uppnå en stabil och balanserad lagerfunktion monteras koniska rullager nästan alltid i par, med ett lager i vardera ände av navet, riktade mot varandra. Denna spegelvända montering gör att lagren tillsammans kan ta upp både drag- och tryckkrafter. På så sätt fördelas belastningen jämnt och lagret får en stabil gång.

 

 

Montering och smörjning

Koniska rullager kräver manuell smörjning med hjullagerfett vid montering. Hos VALERYD ingår hjullagerfett i alla våra förpackade koniska hjullager, så att du har allt du behöver för en korrekt installation.

Vi rekommenderar också att du kontrollerar och eventuellt byter fett med jämna mellanrum, särskilt om släpvagnen används ofta eller i krävande miljöer. Torrkörning är en vanlig orsak till haveri, men lätt att undvika med rätt underhåll.

I trummor med koniska rullager har man även en navtätning. Detta för att smuts och damm inte skall tränga in i hjulbromsen och förstöra lager och andra viktiga bromsdetaljer.

När ska jag välja koniska rullager?

Om du har en äldre släpvagn eller husvagn med trumbromsar är chansen stor att den är utrustad med koniska rullager. Det är i dessa fall viktigt att byta med rätt reservdelar.

För nyare släpvagnar är det nästan alltid kompaktlager som gäller. De är mer underhållsfria, men inte kompatibla med nav konstruerade för koniska rullager.

Vilket hjullager ska jag välja?

Kort om för- och nackdelarna

+ Klarar hög belastning
+ Beprövad teknik för äldre fordon
+ Reservdelar finns lättillgängliga
– Kräver manuell smörjning och justering
– Mer underhåll än moderna kompaktlager

Koniska rullager